czwartek, 6 marca 2025

Powrót Sportowych Talentów

 Tytuł dzisiejszego wpisu jest pewnego rodzaju zmyłką, bo nie dotyczy personalnie nikogo. Żadna medalistka ani medalista Licealiady nas nie opuścili, żeby teraz do nas powracać. Dzisiejszym wpisem zapowiadam kolejną edycję testu "Sportowe Talenty"


Przypomnę, że jest on integralną częścią podstawy programowej, co czyni go obowiązkowym w klasach IV - VIII w szkołach podstawowych oraz we wszystkich klasach szkół ponadpodstawowych. W ubiegłym roku szkolnym przeprowadzaliśmy go po raz pierwszy. W lutym i w marcu będziemy go powtarzać. 

Test "Sportowe Talenty" składa się z czterech prób. Przypomnę je poniżej i krótko opiszę.

SKOK W DAL Z MIEJSCA


Uczeń staje tuż przed linią odbicia w małym rozkroku. Pochyla tułów, ugina nogi w kolanach (półprzysiad) i wykonuje dołem w tył zamach obu kończyn górnych. Następnie synchronizując wymach rąk w przód z energicznym odbiciem z obu nóg skacze jak najdalej. Po lądowaniu nie przemieszcza się, nie dotyka dłońmi podłoża i utrzymuje równowagę. Należy zwracać uwagę na poprawność ustawienia stóp, które nie powinny przekraczać linii odbicia. Po pierwszym skoku i odczytaniu wyniku uczeń powraca na linię odbicia w celu ponownego wykonania próby. Pomiar dokonuje się z dokładnością do 1 centymetra. System automatycznie uwzględni lepszy z dwóch pomiarów.

PLANK (DESKA)


Uczniowie wykonują jeden obok drugiego leżenie przodem na materacach lub na podłodze. Czoła oparte na materacu lub podłodze, ramiona zgięte w łokciach, dłonie i łokcie przy tułowiu, palce stóp wyprostowane. Na sygnał unoszą ciało do leżenia w podporze na przedramionach i palcach stóp a nauczyciel uruchamia pomiar czasu. Całe ciało każdego badanego, od stawów skokowych po środek głowy powinno być wyprostowane (tworzyć linię prostą). Nie wolno zmieniać jego położenia, kołysać się, opuszczać głowy, rozglądać się, unosić bioder. Jeśli uczeń, po sygnale od nauczyciela potrafi skorygować nieprawidłowe położenie swojego ciała należy próbę kontynuować. Próbę należy przerwać, gdy ćwiczący nie potrafi utrzymać poprawnej pozycji. Może ćwiczyć równocześnie od kilku do kilkunastu uczniów. Asystujący nauczycielowi uczeń, może kolejno zapisywać imiona koleżanek i kolegów, którzy zakończyli wykonywanie ćwiczenia. Próbę wykonuje się jeden raz.

BIEG WAHADŁOWY 10 X 5 M


Po komendzie "start" badany biegnie najszybciej jak potrafi do drugiej linii (oddalonej od linii startu o 5 m), przekracza ją obiema stopami i wraca w kierunku startu. Tam wykonuje kolejny nawrót i biegnie z powrotem. Takie podwójne odcinki badany pokonuje pięć razy. Każdy nawrót wykonywany przez ćwiczącego jest głośno liczony przez nauczyciela lub przez współćwiczących. Podczas nawrotów, nie wolno podpierać się rękoma o podłoże. Komenda rozpoczęcia biegu wyznacza również początek pomiaru czasu. Przy pokonaniu ostatniego odcinka należy wskazać uczniom potrzebę przebiegnięcia z maksymalną prędkością 2-3 metry poza linię mety. Należy przeprowadzać próbę w takich warunkach i przy wykorzystaniu takiego obuwia, które zapobiega poślizgom. Próbę wykonuje się dwukrotnie. System automatycznie uwzględni lepszy z dwóch pomiarów.

BEEP TEST


Próbę wykonuje się w sali gimnastycznej lub na boisku wyznaczając dwie linie oddalone od siebie o 20 metrów. Za jedną i drugą linią musi być co najmniej 1,5 metra wolnej przestrzeni, po to żeby móc bezpiecznie wykonać nawrót. Test polega na przebiegnięciu dokładnie w tempie dyktowanym przez sygnały z nagrania (nigdy szybciej), jak największej liczby 20-metrowych odcinków. Próba rozpoczyna się wolnym truchtem, a kończy szybkim biegiem. Badani biegną takim tempem, aby w momencie usłyszenia sygnału oznaczającego zmianę kierunku poruszania się znajdować się na końcu 20-metrowego odcinka biegu. Zadaniem badanego jest jest utrzymanie podawanego przez odtwarzacz tempa biegu tak długo, jak jest to możliwe. Badany przerywa próbę, jeżeli nie może już dostosować się do odtwarzanych sygnałów lub czuje się zbyt zmęczony, aby dokończyć kolejny odcinek. Wynikiem testu jest liczba przebiegniętych 20-metrowych odcinków. Próbę wykonuje się jeden raz.

Oprócz wspomnianych czterech prób, niezbędnymi parametrami testu jest masa ciała i wzrost badanego. Wkrótce wasi rodzice otrzymają przez dziennik elektroniczny, informacje o teście i sposobie przekazywania wzrostu i masy ciała. I na koniec jeszcze jedna bardzo istotna informacja. Wyniki testu nie podlegają ocenie. Nie znaczy to jednak, że za wasz wysiłek nie spotka was nagroda w postaci oceny. W ubiegłym roku szkolnym wypracowaliśmy system motywacji i nagradzania. Nie migajcie się a z pewnością będziecie zadowoleni.

                                                                                        Piotr Nizioł

Nowe "Gwizdki Podwala"

 Pewnie każda i każdy czekając przed salą gimnastyczną na lekcję WF-u zauważył dużą tablicę naprzeciwko szatni 43 zatytułowaną "Gwizdki...